mandag 23. mai 2011

Gjenbrukstips

Jeg liker gjenbruk, og jeg storkoser meg når jeg kan gå på loppemarked eller bruktbutikker. Vel og merke dersom de ikke er av kategorien "her-samler-vi-så-mye-rusk-og-rask-vi-kan-klare-på-minst-mulig-plass". Du ser ganske fort om de som selger har sansen for det de holder på med.

Uansett, jeg liker i alle fall å ha en miks av gammelt og nytt, og synes det kan være godt med ting som har levd litt.

Noen sier at de aldri finner noe på loppemarked eller andre markeder. De vet ikke hva de skal se etter, og lar derfor være å gå. Noen synes det er litt ekkelt med brukte ting, men så lenge ting kan vaskes, synes jeg det er helt greit å bli ny eier for en billig penge.

I dag skal jeg gi noen tips som kan være greie å se etter - om man ikke er vant med loppis. Jeg viser litt av det jeg kjøpte sist jeg var på "brukt-shopping".

Punkt en er å være tidlig ute. Godbitene går først, men man kan også gjøre gode kjøp senere på dagen. Ikke minst kan man prute mye når klokka går mot stengetid. (Arrangøren vil jo helst bli kvitt alt!) Men det er lurt å være litt bevisst (selv om det er billig). Ellers kan man ende opp med å levere inn igjen varene på neste loppis.

Om sommeren spiser vi ofte ute, og noen ganger er jeg litt redd for å miste bestikk og lignende i forbindelse med dette. Teskjeer til 2 kroner stykket skal gjerne få være med ut i hagen. Eller kanskje på campingtur?
Anbefaler også å se etter ting som kanskje kan brukes på en ny måte. En slags alternativ gjenbruk. Denne potten skal bli blomsterkrukke.
Brodert sengetøy kan være vakkert. Duker også. Sengetøy og andre tekstiler kan brukes som de er, eller sys om til puter, duker og andre ting.

Små glasskåler finnes som regel alltid i stort antall. Disse er flotte til syltetøy, sylteagurk eller en liten salat. Eller som dessertskål? Hvem har sagt at alle må ha helt like skåler?
De kan også brukes til lysestaker, eller du kan fylle dem med vann og flytelys eller blomster.
Bestikk kan du kjøpe for en billig penge. Innimellom kan du gjøre kupp på sølvtøy eller andre kvalitetsbestikk. Eller du kan finne biffkniver til campingvogna som jeg har gjort. (viktig nå som vi har starta grillsesongen.)
Tupperware er kjøkkenartikler med livstidsgaranti. Det koster en del når du kjøper det til vanlig, men på loppis får du det for en slikk og ingenting. Og garantien gjelder.

Dette var sånne "mamma-vi-må-ha-disse"-stettglass, og jeg lot meg lett overtale siden prisen var 15 kroner for alle fire. På camping er det nemlig plast som gjelder.

Isterning eller skal vi heller si iskule?
Lurt å se etter og skille mellom billigvarer og varer med kvalitet. Denne vasen var merket som "håndlaget", og virker veldig solid.
Jeg synes at 5 kroner for den var altfor billig. Tipper den blir fin med tulipaner.
Noen ganger kan man finne ting som egentlig er ganske billig i en vanlig butikk også. Jeg kjøpte disse kjøleelementene for 5 kroner pr stk. Vet ikke hva de koster til vanlig, men de så helt fine ut, og jeg tenkte: Hvorfor ikke? I det minste støtter jeg jo en god sak også.

Enda mer tupperware. Denne er allerede i bruk i kjøleskapet som bopel for Norwegia herself.

Man kan ofte få tak i garn og garnrester på marked. Dersom man strikker eller hekler, er det gode muligheter for å skaffe garn billig.
Og dersom man har en prinsesse som liker å fingerhekle, er det supert med fargerike småhesper som koster 1 krone.

Et annet tips er å se etter håndlagde ting. Dette kan være dyrt (av forståelige grunner), men på loppis er det lavpris både på lappetepper, hekla duker, hjemmestrikka klær og andre ting.

Bruk god tid, sjekk overalt, gjerne også under bordene!
Og husk at møbler kan males, sølv kan pusses, tupperware kan vaskes, rammer kan repareres...
Gled deg over at ting ikke blir kasta, men kan komme til nytte hos deg eller andre.

Lykke til med jakten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar