søndag 27. mars 2011

Hva er det med eika?

Her er en del av hagen vår. Eller hage og hage, fru blom(st)... Vi får kanskje heller si at dette er det som skal bli hage.
Det er en platting som ligger bak huset, og vi kan vel fleske til å si at dette er et sted med potensiale... :-)
Jeg ser vel for meg at det ikke skal så mye til å få det litt triveligere her. Det er deilig at det begynner å bli vår, og det går an å tenke på at man snart kan plante ut ting her.

Men når man ser på trærne (les: eika) kan man forresten begynne å lure på om det er vår eller høst. Eika tviholder nemlig på bladene, og jeg lurer på når de skal forsvinne. Vi er i slutten av mars, og eiketrærne har fortsatt høstkåpe på seg. Er det noen som kan gi meg en god forklaring på dette fenomenet?
De nye knoppene er på vei og i god rute i forhold til kalenderen, tror jeg i alle fall.

Er de gamle bladene der for å beskytte de spede spirene? Er det en slags mor/barn-greie der det gamle bladet skal se det nye vel utsprunget før det takker for seg? Eller er det trass? At de gamle ikke vil gi slipp og slippe neste generasjon til?
Jeg undres, og lurer på om jeg må lage en kunstig storm for å få dem til å stikke. Eller kanskje jeg må leie en frisør med god saks?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar