tirsdag 13. september 2011

Tørka appelsin


Jeg har tørka appelsinskiver. Jeg er glad i naturlig pynt på mange vis, og synes de er dekorative. Appelsin er ganske høstlig i fargen også.

Appelsinskiver kan brukes til så mangt, som pynt på en krans, i en dekorasjon, i et Norgesglass, som pynt på en pakke, i adventsstaken, på bordet...

Det er enkelt å tørke dem også.


Skjær appelsinen i tynne skiver. Legg dem på et bakebrett. (Jeg fikk plass til to appelsiner på et brett.) Jeg bruker bakepapir under i starten.

Inn i ovnen på varmluft, 50-80 grader. Prøv deg fram, det skal ikke bli brent...
Tørkingen tar noen timer.

Når de begynner å tørke, fjerner jeg papiret. Legger du dem så på en rist, går det raskere.
Jeg liker ikke å ha på ovnen når jeg ikke er hjemme, eller om natta, så da tørker appelsinene i friluft. Så setter jeg på ovnen igjen senere...


Oppbevar appelsinskivene tørt til du skal bruke dem.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar