mandag 5. september 2011

Lyngkrans


Røsslyng har en utrolig vakker farge, og jeg vil gjerne ta vare på dem utover høsten. Så når jeg først er i kransemodus, har jeg også laget en lyngkrans. Jeg forklarer fremgangsmåten om noen har lyst til å lage en selv også.


Ut på tur for å finne lyng som ikke har begynt å visne, men som fortsatt har den flotte intense rosa-lilla fargen.



Jeg lager en ring av litt stiv ståltråd, diameteren her er ca 25 cm, men det kan varieres etter som du vil. Bruk en tang til å feste ringen sammen, og lag samtidig en løkke som kan brukes til oppheng.


Finn fram en tynnere ståltråd, gjerne en såkalt vikletråd. Kutt av noen små kvister og lag små buketter av lyng. Legg en bukett på ringen og surr et par runder med vikletråden rundt stilkene.



Lag en ny bukett, og legg denne over den andre, slik at du skjuler stilkene på forrige. Surr med vikletråden, og fortsett å surre på små buketter til du er kommet helt rundt.


På slutten må du stikke den siste buketten inn under den første buketten du satte fast.
Fest vikletråden og klipp av.
Kransen kan pyntes med et sløyfebånd, en blonde eller noe annet.
Men den er også fin akkurat som den er.

Vil du beholde fargen lengst mulig, kan du gi kransen en lett runde med hårspray (bør gjøres utendørs!)


Nyt dagen og høsten!

1 kommentar:

  1. Hei!
    Så flott krans du har laget og det nypehjertet her under var også skjønt! Dette må jeg prøve meg på:)
    Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg.

    Ønsker deg en fin tirsdag.
    Klem Vivian

    SvarSlett