mandag 12. mars 2012

Hjertelig engasjement


Det finnes ufattelig mange blogger, og om jeg skal være ærlig - utrolig mange som er veldig flinke til å skrive mye om lite.
Så finnes det noen unntak. Noen herlige folk som inspirerer og engasjerer, og som setter viktige ting på dagsorden.





En av disse er Hjertelill.
De siste ukene har hun hatt en kampanje på sin blogg, for å sette fokus på kvinner og hjertesykdom. Med jevne mellomrom har hun hatt "hjerteinnlegg" på bloggen, og bidratt til at vi andre har fått øynene opp for dette. Hjertelill har oppfordret andre i blogglandia til å sende inn hjertebilder, og mye flott og kreativt har kommet ut av det.




På bloggen sin skriver hun blant annet: En av tre kvinner dør av hjertesykdom. Det er flere kvinner som dør av hjertesykdom enn av kreft, og hjertesykdom hos kvinner kan gi andre symptomer enn hos menn. Derfor er forskning på kvinnehjertet og hjertesykdom hos kvinner viktig.

Hjertelill er åpen om at hun selv har vært alvorlig syk. Akutt komplikasjon av en medfødt hjertefeil. Takket være utrolig dyktige kirurger på Rikshospitalet - og forskning - gikk det bra med henne, og hun skriver:
"-Jeg er evig takknemlig og har vært så heldig som man bare kan. MEN, å være ung kvinne, mamma og hjerteoperert er tøft. Å være hjertepasient passer best for menn i 60 åra.
Derfor engasjerer jeg meg i denne kampanjen."

Disse tre bildene er det jeg som har tatt, og de var med i kampanjen.


Takk skal du ha, Lill, for at du har satt fokus på noe viktig!
Det var kjekt å være med!



1 kommentar:

  1. Hei, flaut at jeg ikke har kommentert ført, men satt her og googlet hjertesykdom og fant igjen innlegget ditt. Tusen takk for fine ord!! Ha en fin kveld:)

    SvarSlett