mandag 21. november 2011

Lag en krans og ovnstips!


Kanskje du synes jeg er rar, men jeg synes faktisk at ved er vakkert. Jeg liker de harmoniske fargene, det trauste materialet.
Og jeg liker at det kan omgjøres til god varme i huset.
Herlig!

Men dessverre synes jeg at glasset på ovnen vår blir svart veldig fort. Heldigvis finnes det gode råd, og jeg deler gladelig ut tips, helt gratis!
Riv ut et par sider av en avis, drypp bittelitt salmiakk på avisen og gni vinduet rent.
Det tar bare noen sekunder.
Vips, så kan du nyte SYNET av vedvarmen også.

Vakkert, spør du meg!



På vedstabelen min har jeg hengt en krans av naturmaterialer. Synes fargene passer så godt.

Denne er enkel å lage, i alle fall om du finner noen lange, bøyelige greiner.
Min krans er laget av en slags "slyngplante". Det var i alle fall en del greiner som slynget seg rundt helt vanlige trær ute i skogen. De "slenger seg" som tau fra det ene treet til det andre, og vikler seg rundt andre greiner.

Jeg starta med å lage en ring, og så "slynga" jeg resten av den lange greina rundt ringen.
Fortsett med flere lange greiner til kransen er tykk nok. Plukk vekk eventuelle blader.

Om du vil kan du pynte kransen med kongler, sløyfer, hjerter, stjerner og hva du vil.

Men ute på vedstabelen skal den få være akkurat som den er.
Helt naturlig.
Akkurat som veden...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar